کد مطلب:124487 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:129

از امام عادل پیروی کنید و ظالم نباشید
[46]-411- دیلمی نقل كرده است:

امام حسن علیه السلام فرمود:[در این دنیا،] افرادی هستند كه بهشت و نعمت های آن، و دوزخ و آتش سوزان آن را می بینند. بی خبران، آنان را بیمار پندارند در حالی كه بیمار نیستند، یا دیوانه انگارند در حالی كه آنان را رخداد بزرگ دلشان، كه [معرفت و] خوف و هیبت خدا باشد، آن گونه كرده است. باور ایشان این است كه هیچ نیازی [ماندگار] در دنیا نداریم، و برای دنیا آفریده نشده ایم، و به تلاش برای آن مأمور نیستیم. اموال خود را [در راه خدا] انفاق كرده اند، و خون [و جان] خویش را [به خدا] بخشیده اند، و بدین وسیله خشنودی آفریدگار را خریده اند. دانستند كه خدا مال و جان آنان را در برابر بهشت خریدار است، پس با او معامله كردند و از تجارت خود سود بردند و خوشبختی بزرگ به دست آوردند و رستگار و كامیاب شدند.

پس [ای مردم!] - خدا شما را رحمت كند - از اینان پیروی كنید كه خدای متعال، پیامبر صلی الله علیه و آله، و پدران او، ابراهیم و اسماعیل و فرزندانشان را ستود و فرمود:«فبهداهم اقتده»؛



[ صفحه 316]



«پس از هدایت آنان پیروی كن»، و بدانید ای بندگان خدا، كه شما به اقتدا و پیروی ایشان مكلفید. پس كوشش و تلاش كنید و از این كه یاور ستمگران شوید، برحذر باشید؛ زیرا رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:هر كس كه با ظالمی همراه شود تا در ظلم، یاری اش كند، از دایره ی اسلام بیرون است؛ و پادرمیانی هر كس، نزد حدی از حدود الهی باشد [تا نگذارد اجرا شود]، با خدا و پیامبرش در ستیز است؛ و هر كس ستمگری را یاری كند تا حق مسلمانی را باطل گرداند، از پیمان اسلام و خدا و پیامبرش رها گشته است؛ و هر كس برای بقای ستمگری دعا كند، نافرمانی خدا را دوست دارد؛ و هر كس در پیشگاه او به مؤمنی ستم یا از او غیبت شود و او بتواند یاری اش كند ولی نكند، به خشم خدا و پیامبرش گرفتار است؛ و هر كس یاری اش كند سزاوار بهشت است. و خداوند متعال به داود علیه السلام وحی فرمود:

«به فلانی جبار بگو:من تو را نفرستادم كه دنیا روی دنیا جمع كنی [و ثروت بیندوزی]، بلكه تا از جانب من شكوه ی مظلوم را پاسخ دهی و به فریادش برسی؛ زیرا من به خودم سوگند خورده ام كه مظلوم را یاری كنم، و از كسی كه در پیشگاه او ستم شد و او یاری اش نكرد، انتقام بگیرم». [1] .


[1] ارشاد القلوب:76.